zondag 31 maart 2013

Tutorial borduren op een breiwerkje

Vanmorgen was ik al vroeg uit de veren.
En wat stond er op het programma?


Een tutorial om kruissteekjes op een breiwerkje te borduren.
Ik was al heel lang op zoek naar de juiste letters voor mijn crisisrol.


Dit zijn letters van het eerste alfabet van mijn Marie (1905).
Alleen net even anders.

Vreemd hoor om iets te borduren met een oud jaartal.
Maar mijn crisisrol is zóóó 2012 dat er echt geen
ander jaartal op geborduurd kon worden!


Wat heb je nodig?

Borduurnaald, borduurgaren, schaar én... een breiwerkje natuurlijk!

Het DMC-garen splijt ik voor dit klusje in een drie-draads-draadje.
Neem wel royaal borduurdraad.
Dat voorkomt dat je vaak af- en aan- moet hechten.


Dan begint het borduren.
In mijn geval het tweede kruisje van links en het vijfde kruisje van boven.
Als je goed op de foto kijkt kun je meetellen.

In plaats van kruisjes tel je eigenlijk de v-tjes.
En precies naast het v-tje dat je moet borduren steek je in.
Precies tussen twee horizontale draadjes in.

In mijn geval steek je dus als het ware rechts onderin in.
Je zit dan met je naald net iets boven de onderkant van de steek.

 

Daarna ga je naar links boven in.
Onder het bovenliggende v-tje doorsteken naar rechts.


En dan weer naar links onder.
Zo is het eerste kruisje klaar.

Gewoon beginnen en een paar kruisjes borduren.
Dan kom je er al snel achter dat het eigenlijk maar op één manier kan.


Daarna borduur je verder volgens de teltekening.
Hier kun je hopelijk een beetje beter zien wat de bedoeling is.


En als je het eenmaal in de gaten hebt wordt het vanzelf gemakkelijker om te doen.


Nog even het telpatroon erbij om goed te kunnen vergelijken.


En zo zag mijn breirolletje er na een half uurtje borduren uit.
Eindelijk... mijn crisisrol is helemaal af!

Ben je rechts dan is deze tutorial een iets grotere uitdaging.
Want ik ben een echt linkspootje en heb de tutorial
ook voor een linkshandige beschreven.

Maar rechts of links... het gaat jullie vast allemaal lukken.

SUCCES!!!

18 opmerkingen:

Corry zei

Leuk hoor zo''n breirol met de letters en getallen er op geborduurd
Ben ook met een breirol bezig, maar de fut is er een beetje uit
Misschien als de zon eens begint te schijnen ik weer wat opfleur
Ook jou borduurwerkjes zijn heel leuk
Groetjes Corry

Lida zei

Wel leuk met deze kruisjes, maar je had ook kunnen mazen toch? Maar het is een schitterende affo! groetjes
Lida

Erna zei

Prachtig wat een mooie rol is het geworden.
Liefs
Erna

@nke zei

Hè wat ziet dat er gezellig uit. Dankjewel voor de tutorial.
M'n geheugen is weer helemaal opgefrist. Vroeger maasde ik vaak iets op de tren van dochterlief. Ook zo'n leuk karweitje.

Bey bey uit Arizona *+*

@nke zei

Uh, moet z'n TRUI ....

Jeanny zei

Helemaal mooi, helemaal AF!

Annelein zei

@ Lida
Het mazen vind ik minder mooi...

Maar dat is natuurlijk persoonlijk...*Ü*...

AnitaS zei

Je hebt het weer mooi uitgelegd. Mijn katoen is op dus eerst een nieuw bolletje halen voor de rest. Daarna ga ik er ook op borduren.

marga zei

Bedankt voor de uitleg. Ik ben op dit moment aan het breien met de rol en ben met nr. 14 bezig zo leuk om te doen.
Fijne dag.
Groeten
Marga

Anoniem zei

Wat fijn toch,dat je dit met ons wilt delen.Soms heb je iets zolang niet gedaan,dat je het even kwijt bent.
Je initialen op de breirol is als de kers op de taart-mooi Annelein!
gezellige 2e Paasdag
groetjes,Truus uit Drenthe

Marion zei

Hartelijk bedankt voor de uitleg.
Ik ga het proberen.

Ageeth Dorsman zei

Bedankt voor deze tutorial. Ik moet mijn rolletje nog steeds afmaken, omdat andere werkjes even voorrang
wilden, maar moet nog maar een klein
stukje, dus dat moet binnenkort maar
eens gebeuren! Nu is in ieder geval
het laatste stukje van de "puzzel"
compleet.
Groetjes van Ageeth

Guusje, zei

Wat mooi, bedankt voor de uitleg.

Anoniem zei

Annelein, hartelijk dank voor deze uitleg omdat ik zelf ook een echt linkspootje ben, ben ik erg blij met deze uitleg :)

zonnige dag,
Erna

Hobbyrita zei

heel mooi gedaan hoor en je breirol is prachtig! als ik ooit tijd vind maak ik dat nog wel eens....
Groetjes, rita.

ireneinhetatelier zei

Helemaal super, nu kan ik het voortaan ook! En vooral omdat het voor ons, linkshandigen, ook duidelijk is. Jammer, dat de breirollen nu af is..
Toch maar op zoek naar nog zoiets, want je dienblaadje ziet er zo mooi uit.. Zoiets lijkt mij ook mooi om naar te kijken.

Anoniem zei

Ik kan hier zo van genieten!

Laura zei

Dank je wel voor de goede uitleg. Ik ben ook een linkspootje, dus het is helemaal duidelijk.
Fijn weekend, groetjes Laura