vrijdag 4 augustus 2017

Niet te stoppen...

Deze zomer is de zomer
van de stopjes!!!
 
Zeker weten...*Ü*...
 
Op maandag was mijn
vakantiewerkje helemaal af.
 
En toen, in de hele vroege uurtjes,
ontdekte ik een werkje dat zo mooi is
dat ik het niet kon weerstaan.
 
 
Dus werd er een nieuw lapje gepakt
samen met mijn favoriete garen.
 
 
En dan is er ook maar zo
een eerste beginnetje.
 
Mijn naaldje vliegt
door de stof...
 
... op en neer...
... heen en weer...
 
 
De rest van de week komen er
telkens weer wat stopjes bij.

 
Veel van deze stopjes,
eigenlijk zijn het doorrijgjes,
zitten ook in mijn Joppelap.
 
Ik zou zo graag willen weten
hoe dat is gebeurd.
 
Hebben de borduursters van beide lappen
elkaar gekend?
 
Zaten ze bij elkaar op school?
 
Waren het algemeen gangbare stopjes?
 
 
Deze doorrijgjes zijn onderdeel
van een pronkrol van A. Holstege
uit Hengelo.
 
Zij heeft dit gemaakt op de
Mariaschool in het Larinksticht
in Enschede.
 
 
Het is een klein lapje
en de eerste rij met
doorrijgjes is dan
ook zo klaar.

 
Bij de onderste rij
begin ik met het vijfde patroon.
 
Dat vind ik wat gemakkelijker werken.

 
Heb je ook zin om aan
dit leuke werkje te beginnen?
 
Het patroon (klik) is van
Evelien Verkerk van Nederlands Gebreid.
 
Zij stelt het gratis beschikbaar.
 
Het origineel is te vinden in het
Museum Twentse Welle
in Enschede.


6 opmerkingen:

Haak en Pen zei

Wat prachtig, wat heb jij een enegelengeduld om dat te maken!
Mooi patroon ook.
Groet Manon

Marjan zei

Wat prachtig Annelein! Ik snap helemaal dat je hier graag aan wilde beginnen.
Jammer hé dat de geschiedenis achter de patroontjes is verdwenen, maar gelukkig zijn de patroontjes er zelf nog wel!
Veel plezier met het verder borduren.
Groetjes weer

Karen - Quilts...etc. zei

you stitch so beautifully and I love the red/cream color

Annie Kingma zei

Heel mooi , dit is heel veel werk
Fijn weekeinde.
Groetnis Annie

Hillbilly zei

wat mooi dat stopwerk!! misschien moet je ook eens in Dordrecht gaan kijken http://onderwijsmuseum.nl/tentoonstelling/van-het-naadje-en-de-kous
zelf genoot ik ooit vd letter/stoplap van Blanche de Valck

Dientje zei

Mooi. Nooit gedaan. Ga dit onthouden. Gr. Dientje