dinsdag 4 februari 2014

Abécédaire Mariska de 1900...

Na het borduren van al die randjes was het
weer hoog tijd voor wat kruissteekjes.

 In november schreef ik voor
het laatst over Mariska (klik).
 

In de afgelopen maanden heeft ze
 heel veel geduld met mij gehad.

Het was wel weer even wennen.
De letter K en ik zijn niet zo goed begonnen.
 
Na twee keer terugborduren heb
ik het maar even gelaten voor wat het is.
 
 
Lekker verder met de volgende letter.
De letter L... dat ging weer helemaal als vanouds.

Zo meteen nog even laatste steekjes van de letter M.
 
Mariska is blij dat ze weer mijn aandacht heeft.
En ik ben blij met haar...

20 opmerkingen:

Lida zei

Wordt prachtig! Sterkte met de K!
Groetjes
Lida

Annelies zei

Wat wordt het mooi.

Manuela zei

Wunderschön.

Liebe Grüße
Manuela

Nina Hobbysite zei

Dit wordt toch schitterend. Super patroon!

Unknown zei

Nou, ik vind het nog steeds kunstwerk wat je maakt!!
En die "K"... dat ziet een leek als ik toch niet!!
Ik vind het gewoon MOOI!!!
Groetjes,
Marian

Ria, zei

Wat een prachtig alfabet. Die K komt wel goed, maar mis ik nu de i?
Ik ben er weg van.

Anoniem zei

Die K komt nu ook helemaal goed nu je eerst het andere hebt geborduurd.Even doorzetten dan kun je er straks mee pronken als het klaar is-succes!
groetjes,Truus uit Drenthe

Hobbyrita zei

Het is toch een prachtige doek, Mariska, ik ben jaloers op je dat je al zo ver bent! Ik hoop dat ik dit ook ooit eens kan borduren, dat ik de tijd vind! En letter K die komt nog wel :-)
Grtjes, rita.

Els zei

Hoi Annelein, ik begin met de broddellap maar weet niet waarmee te beginnen. Met het tussenpatroon?

KijkDaarIs zei

ojeee..weer zo'n prachtig werkje...nou ik ben ook om..heb bij Joke borduurlinnen besteld..whaha...wie had dat gedacht..wel een beetje jou schuld hoor!!!..;0))))
Borduurse..en een fijne avond!!

Ina Hummel zei

Ooooh, wat wordt ze schitterend. Ben toch wel een klein beetje jaloers!! Wil ook wel graag, maar hier ligt nog zoveel te wachten.... Liefs Ina.

Elisa zei

Wat word ze prachtig en succes met de letter K

Anoniem zei

Prachtig hoe groot is hij en waar kan ik het patroon vinden? Hoeveel draads linnen gebruik jij?

Amarins zei

Wat wordt dit schitterend mooi!
Groetjes, Amarins

Annelein zei

@ Els,

Ik kan nergens vinden hoe ik je kan bereiken... dus maar even zo.

Als je de breirol bedoelt... dan begin je die altijd eerst met drie ribbels (= opzetnaald en 5 naalden recht breien. Daarna ga je verder met het eerste patroontje.

Bij de advenstsjaal (van Kristin Benecken) weet ik dit niet uit mijn hoofd. Maar dat zal vast in de beschrijving terug te vinden zijn.

Sukses!!!

Jantine zei

Ik voel me een beetje dom maar ik zie de K helemaal niet, ik heb al twee keer zitten kijken maar kan maar niet ontdekken waar die staat? Ik zie een J en dan een L???

Ria zei

Mag ik vragen op hoeveel draads linnen borduur jij? Heb inmiddels ook het patroon maar hoe groot wordt hij?
Dat kan ik nergens terug vinden of moet al die kruisjes gaan tellen. Volgens mij wel heeeeeel groot!!!
Groet Ria

Annelein zei

@ Ria,

Ik borduur op 16-draads linnen. De grote is afhankelijk van het linnen dat je gebruikt. Op 16 draads linnen borduur je 8 kruisjes per centimeter.

Er zijn twee patronen van deze merklap in omloop. Ze zijn niet helemaal hetzelfde. Het kan dus zijn dat de grootte daardoor ook wat afwijkt.

Er zit denk ik niets anders op dan toch de kruisjes van je patroon te tellen...

Veel plezier met het borduren!

Ria zei

Waar is dat met die stopjes te koop? Ik heb zonder stopjes maar daar zaten fouten in zei je.
Hoe groot is die van jou ongeveer?
Bedankt alvast.

Groet Ria

Annelein zei

@ Ria,

Misschien dat ik bij mijn blogberichten over Mariska ergens het adres heb genoemd waar je de lap met de stopjes kunt kopen. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd.

Maar je kunt het patroon zonder stopjes rustig gebruiken hoor. Ten eerste vallen de foutjes niet echt op. Zelf heb ik ze heel gemakkelijk kunnen aanpassen.

Succes.