zondag 10 februari 2013

Huswif en freebies...

Bij ons is het weer echt Winter Wonderland.
Vers gevallen plaksneeuw!!!
Er er dwarrelt nog steeds sneeuw naar beneden.
De vlokken veranderen de laatste twee uur van heel fijn in steeds grotere vlokken!!!

De vouwgordijnen gingen al vroeg omhoog om van dit prachtige schouwspel te genieten.

Met een bakje koffie erbij zat ik te bedenken wat ik vandaag eens met jullie zou delen op dit blog.

Sommigen van jullie willen graag weten wat een huswif nu precies is.
Dat kwam door dit blogje (klik).

Daar wil ik dus wat meer over vertellen.
Een huswif is een naaigarnituursetje wat vaak mee genomen werd op lange reizen.

 Plaatje gevonden op pinterest zonder bron.

Vaak werd dit door de vrouwen aan hun mannen meegegeven. Of door moeders aan hun zonen, zussen aan hun broers...

Misschien wel door een verloofde aan haar geliefde ... zonder te weten of ze elkaar ooit weer terug zouden zien.

Reizen was vroeger zo anders als nu.
Ze konden soms maanden misschien wel jaren duren.
Geen mailcontact, of even een sms-je.
Geen blog... waar ben jij nu.nl

Ik kan mij voorstellen dat zo'n huswif met veel liefde en zorg werd gemaakt door de vrouwen.
Onder het naaien zullen er heel wat traantjes zijn weggepinkt.

Hieronder heb ik twee patroontjes voor jullie die zijn gevonden op het internet.



Dit leuke gratis huswif patroon  kun je vinden bij Kaaren van The Painted Quilt.
Er is nog veel meer moois bij haar te vinden. Kijk maar eens in de rechter kolom bij First Friday Freebies.


Dit antiek aandoend huswif patroon kun je vinden bij Brenda van Dear Jane.
Elk patroontje van de Dear Jane kun je gebruiken voor deze huswif.

Dus mocht je ingesneeuwd raken...*Ü*...

Nee vervelen hoeven we ons nooit...

13 opmerkingen:

Gebreidesjaals: Knitted Scarfs or Scarves zei

Wat een leuk blog! u bent van vele markten thuis. Knap hoor dat borduurwerk! met vr. gr mieke

Anoniem zei

Wat een mooie afbeeldingen, erg inspirerend!! En dank voor de leuke uitleg erbij! Geniet van de sneeuw, hier is ze al weer gesmolten :(

Tania zei

Bedankt voor de uitleg!

Vlijtige Handjes zei

Dank je wel. Hier schijnt het zonnetje op de sneeuw.
Fijne zondag,
groetjes Anita

sylvia zei

ik heb ook een huswif, maar op één of andere manier 'handigt' het me toch niet!
maar ach, heb em zelf geborduurd, dus hij doet het leuk in het mandje met allerhande soortgenoten!
Hier schijnt inmiddels de zon: prachtig!!

Jeanny zei

Leuke en Iinteressante uitleg!
Ik heb ook eens een huswif gemaakt een tijdje geleden alweer!
Hier in Limburg is geen sneeuw, maar wel een stralende zon!

Guusje, zei

Wat leuk al deze informatie en ja ze zijn er in vele soorten en maten. Hier ook al zoveel sneeuw.

@nke zei

Dank voor de leuke link. Geniet nog lekker van de sneeuw, doen wij hier ook.

Quiltgroetjes, *+*

Anoniem zei

Als ik weer wat projecten afheb,wil ik ook een huswif gaan maken.
Gisteravond is het hier weer gaan sneeuwen en af en toe vallen er weer vlokjes.
gezellige zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

Laura zei

Dank je wel voor de uitleg en de link. Misschien ga ik me er wel een keertje aan wagen. Fijne zondag!

Hobbyrita zei

Weer iets bijgeleerd Annelein! Daar had ik nog nooit van gehoord en wist dus ook niet wat het was of waar het voor moest dienen :) Echt interessant en heel mooi om te maken, dus als ik nog eens tijd vind, nog een "to-do" projectje erbij!
Groetjes, rita.

Ageeth Dorsman zei

Leuke blogpost over de Huswifs! De
bovenste, van the Painted Quilt, heb
ik dus al een tijdje in mijn bakje
van "wil-ik-ooit-gaan-maken" liggen!
De onderste kende ik nog niet, maar
die is zo mooi, dat ik haar (het is
natuurlijk wel een "wif")ook heb op-
geslagen; bedankt voor de tip!
Groetjes van Ageeth

Ineke zei

Dank je wel voor je uitleg, nu is het duidelijk wat een huswif is.
Fijne avond